Vaken

Klockan är snart fem på morgonen. Alarmet ringer 06.50.
Då ska jag väcka mamma för att kolla på det årliga Luciafriandet på svt/tv4. En tradition i vår familj.
Kommer ihåg när jag var lite så gick mamma alltid upp tidigare än mig och bror för att göra iordning luciafrukosten åt oss. Den bestod av en macka med ost, tomat och gurka, bussebulle och varm choklad. Smarrigt!!
Så mysigt var det när familjen Holm satt kring tvbordet med levande ljus och lyssnade till härlig stämsång. 
Vackra toner och levande ljus kommer det bli även detta året, dock ingen frukost för min del.
Men det gör inget, lika mysigt ändå.
Vet att om jag skulle äta familjen Holms luciafrukost eller någon annan form av frukost hade jag inte kunnat njuta av firandet och skönsången. Vilket jag kan nu. :)

Har alltid älskat lucia och bästa tiden på skolåret var slutet av november,
då man övade inför luciatåget och december då man gick luciatåget på skolan och på några av stadens ålderdomshem. Alltid lika uppskattat av dem boende. Dock var jag lika ledsen varje år när jag inte blev vald till Lucia.
Jag var inte tillräckligt söt och populär. Avundades alltid lucian...
Ville vara lika vacker som henne, lika populär och avundad av andra.
Jag ville vara den som bar den ståtliga kronan med dem levande ljusen.. J
ag ville stå i centrum, och känna känslan av att vara den viktiga personen.
För vad är ett luciatåg utan än lucia?
Ett tåg bara.

Kan tänka mig att många barn därute har längta efter denna dag, som jag gjorde.
Låg vaken flera timmar innan det var tid att gå upp. Nervös över att jag skulle sjunga fel eller att jag stulle tända fyr på  min klasskamrats hår. Hade inte varit nån höjdare direkt :P 
Nu var det många många år sedan jag gick ett luciatåg. Synd för jag saknar verkligen det,
 en speciell känsla och högtid. En stämningsfull sådan!! 

Fick ett sms av en av mina närmsta vänner, Emma.
Hon skrev fint att hon med jobbet imorgon skulle gå luciatåg.
Men hon är inte som mig, det viktigaste för henne är inte att stå i centrum,
så istället för att Lucia ska hon vara en lussebulle...
As always överraskar hon mig med sina idéer. 
Hur man nu lyckas klär sig till en lussebulle vet jag inte. 
Det är bara Emma som klarar av detta. Hennes fantasi är inte nådig :) 

Hoppas alla firanden går bra och att inga större olycker händer.
Nä, nån timmes sömn hade inte varit fel nu.
Måste vara pigg och en aningens utvilda inför sjukhusbesöket. Usch!
Håll gärna tummar och tår för mig <3
Natti 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0